вторник, 13 април 2010 г.

ЯЙЦА, ПЪЛНЕНИ СЪС СПАНАК (Добруджа)

Необходими продукти:

яйца 10 бр., спанак 0.500 кг, кашкавал 150 г, краве масло 125 г (1 пакетче), прясно мляко 200 мл (1 чаена чаша), брашно 10 г (1 супена лъжица), сол и черен пипер.


Начин на приготвяне:

Яйцата се сваряват и обелват. Отрязва се капаче откъм заострената част и внимателно се изважда жълтъкът.

В подсолена вода се сварява спанакът, отцежда се от водата, нарязва се на ситно и се смасва със стритите жълтъци, настъргания кашкавал и черен пипер.

С получената смес се пълнят яйцата. Захлупват се капачетата и се нареждат в тавичка, намазана с масло. Останалата плънка се смесва с прясното мляко и брашното и се изсипва между яйцата. На всяко яйце се поставя бучица масло.

След това яйцата се запичат за около 10 минути в силна фурна.

ЧОРБА ОТ КОПРИВА

Така се приготвя чорба от коприва в село Момчиловци.

Необходими продукти:

коприва 0.500 кг (3 шепи), лук 50 г (1 глава), растително масло 50 мл (5 супени лъжици), домати 150 г (2-3 бр.), ориз (фиде) 40 г, прясно мляко 200 мл (1 чаена чаша), червен пипер 5 г (1 чаена лъжичка), сол и магданоз на вкус.

Начин на приготвяне:

В мазнината се задушава нарязаният на ситно лук. Прибавят се червеният пипер и настърганите на ренде домати. След задушаването на доматите се прибавя копривата, предварително измита и нарязана на ситно. Когато поомекне копривата, сместа се посолява, залива се с 5 чаени чаши топла вода и се кипва. Прибавя се оризът и се вари до готовност. Готовата чорба се подправя с топлото мляко, поръсва със ситно нарязани магданоз и се поднася.

СУПА ОТ СЧУКАН ЗРЯЛ ФАСУЛ И КОПРИВА ОТ ВЕЛИНГРАД

Изключително подходяща за пролетта. Бори успешно пролетната умора и снабдява организма с незаменими микроелементи /например желязо/ и витамини от група В.

Необходими продукти:

шарена сланина 100 г/или бекон/, зрял фасул 200 г (1 чаена чаша), коприва 200 г (1 шепа), пресен кромид лук 1 връзка, домати 100 г (2 бр.), растително масло 60 мл (6 супени лъжици), сол, джоджен, магданоз и джанки на вкус.

Начин на приготвяне:

Във вряща вода се пуска сланината, накълцана на ситно, а след това - счуканият и измит фасул. Когато се свари фасулът, се прибавят лукът, копривата и доматите, нарязани на ситно и задушени в растителното масло, и джанките. Супата се посолява и се доварява. Поръсва се с магданоз и джоджен, нарязани на ситно, и се поднася.

СУПА ОТ СТЪРГАНИ ТИКВИЧКИ

Необходими продукти:

тиквички 400 г (2-3 бр.), пресен кромид лук 1 връзка, растително масло 40 мл (4 супени лъжици), брашно 10 г (1 супена лъжица), яйца 2 бр., кисело мляко 100 г (1/2 чаена чаша), копър или магданоз и сол на вкус

Начин на приготвяне:

Лукът, нарязан на ситно, и тиквичките, настъргани на едро ренде, се задушават в мазнината. Поръсват се с брашното, разбъркват се няколко пъти и се заливат с 5-6 чаени чаши топла вода. Супата се посолява на вкус и се вари 20-30 минути, след което се застройва с яйцата и киселото мляко и се поръсва със ситно нарязан магданоз или копър. Поднася се гореща.

Тази супа е характерна за Севлиево и околността.

СУПА ОТ ПРЯСНО ЗЕЛЕ

Необходими продукти:

зеле (1/4 зелка), растително масло 60 мл (6 супени лъжици), моркови 150 г (2-3 бр.), кромид лук 50 г (1 глава), домати 100 г (1-2 бр.), кости за приготвяне на бульон 0.500 кг, сол на вкус.

Начин на приготвяне:

Зелето, нарязано на лентички, морковите, нарязани на кръгчета, и лукът, нарязан на ситно, се задушават в мазнината до омекване. Прибавят се нарязаните на ситно домати и също се задушават. Заливат се с 5-6 чаени чаши бульон, приготвен от сваряването на костите, и се посоляват. Супата се оставя да ври на тих огън 15-20 минути.

вторник, 6 април 2010 г.

Упражнения за очите

Те идват от народната медицина и са полезни при неврози, при хипертонии и
повишено вътре черепно налягане.

Работим (непременно!) без напрежение, свободно, без да примижаваме. Всяко
движение се повтаря по 8-10 пъти.

1. Вертикални движения. Очите се завъртат нагоре (сякаш се мъчим да видим
отвътре собственото си теме), после надолу ("да видим" гръкляна).
2. Хоризонтални движения. Очите се завъртат наляво и надясно, движенията са
леки, игриви.
3. Кръгови движения с очи - отначало по часовниковата стрелка, после обратно.

Забележка:Упражненията се препоръчват от М.Норбеков

Профилактика на сърдечно съдови заболявания

Препоръки за хранене с цел намаляване риска от сърдечно-съдови заболявания.


Увеличава се:

1.Консумация на зеленчуци и плодове (минимум 400 грама дневно);

2.Консумацията на пълнозърнест хляб и други зърнени храни, увеличаване консумацията на бобови храни;

3.Консумацията на ядки (специално орехи) и семена;

4.Употреба предимно на растителни масла, особено зехтин;

5.Регулярна консумация на риба, поне веднъж седмично;

Намалява се:

1.Консумацията на сол;

2.Консумацията на животински мазнини;

3.Избягване консумацията на твърди маргарини;

4.Храни, богати на холестерол (яйчен жълтък, рибен хайвер, животински мазнини, мозък, черен дроб);

5.Поддържане на нормално телесно тегло.

четвъртък, 1 април 2010 г.